Materiály a vlastnosti

Jak a z čeho se vyrábějí lyže a snowboardy? Jaké mají potom vlastnosti?

  • Typy lyží a snowboardů (1.1)
  • Základní konstrukce (1.2)
  • Sendvičová konstrukce (1.2.1)
  • PU konstrukce (1.2.2)
  • Konstrukce CAP (1.2.3)
  • Hybridní konstrukce (1.2.4)
  • Skluznice (1.3)
  • Hrany (1.4)
  • Tvrdost hran (1.4.1)
  • Rozdíl mezi zákaznickými lyžemi a lyžemi pro půjčovny (1.5)

 

1.2.1 Sendvičová konstrukce

U této konstrukce se používá dřevěné jádro (buk, jasan), díky kterému se lyže v porovnání s jinými typy jader při zatížení a následném odlehčení bezprostředně vrací do výchozí polohy (velmi dynamická) a velmi dobře absorbuje vibrace a nárazy.
Veškeré součásti lyže (hrana, skluznice, spodní a horní vrstvy, ...) se vloží do formy a pod určitým tlakem (do 20 tun) a za určité teploty (70-130°C) se „zapečou". Předpětí je dáno nastavením tlaku a teploty.

Výhody:

  • Je možné přesně modifikovat ohýbání, předpětí a torzi lyže.
  • Delší životnost, protože jádro lyže se tak rychle neunaví.
  • Dobré jízdní vlastnosti díky vratným silám.

1.2.2 PU konstrukce

U PU konstrukce se do speciální formy vloží spodní a horní vrstva lyže, skluznice a hrany. Pod tlakem se pak do formy vstřikuje polyuretan, který napění a později ztvrdne. Důležité je, aby se dutý prostor vyplnil co nejrovnoměrněji a aby se PU pěna správně spojila s ostatními částmi. Proto dochází u této konstrukce k velkým výkyvům v kvalitě.

Výhody:

  • Jednoduchá a rychlá výroba, tzn. nízká cena, ideální lyže pro děti a začátečníky

TIP
Lyže s pěnovým jádrem mají spíše tendenci být duté – konkávní (především staré modely), proto je při broušení skluznice vhodné dodržovat speciální postup – hrany je třeba před broušením kamenem podbrousit.

1.2.3 Konstrukce CAP

V současné době je tato konstrukce jednou z nejznámějších v lyžařském průmyslu, u které se nejdříve spojí boky a skořepina lyže do jednoho nosného dílu a do této slupky se poté vloží jádro – buď dřevo, pěna nebo obojí, spodní vrstva a skluznice a pod tlakem se lepí. Některé konstrukce se skládají ze samonosného jádra z nejrůznějších dřevěných, hliníkových nebo karbonových laminátů a v těchto případech slupka slouží pouze jako uzavírající vrchní vrstva.

Výhody:

  • Je možné přesně modifikovat ohýbání, předpětí a torzi lyže.
  • Dlouhá životnost.
  • Uzavřená konstrukce (monokok) díky „slupce" dobře absorbuje síly působící na lyži a rovnoměrně je přenáší na celou konstrukci.
  • Skvělé jízdní vlastnosti a vratné síly.
  • Zjednodušená výrobní metoda.

TIP
Některé modely jsou opatřeny výztužnými žebry na povrchu lyže (3D konstrukce CAP). K dosažení hladké skluznice je proto lepší brousit tento typ lyží s nižším přítlakem (200 - 250 N).

1.2.4 Hybridní konstrukce

Různé typy hybridních konstrukcí se v průběhu let vyvinuly ze základních konstrukcí.

Příklady:

1.3 Skluznice

Typy skluznic:

  • Extrudovaná skluznice (1.3.1.1)
  • Spékaná (vysoce molekulární) skluznice (1.3.1.2)
  • Grafitová skluznice (1.3.1.3)

Skluznice Extrudovaná Spékaná Gafitová
Použití Lyže a snowboardy nižší cenové kategorie Lyže a snowboardy střední a vyšší cenové kategorie Lyže a snowboardy vyšší cenové kategorie
Charakteristika Spíše měkčí skluznice, méně odolná proti poškrábání Tvrší skluznice, odolnější vůči poškrábání a opotřebování než extrudovaná skluznice Podobná spékané skluznici
Processing Snadno brousitelná Oprava je obtížnější, broušení vyžaduje několik kroků Podobná spékané skluznici, k dispozici speciální grafitový materiál na opravy skluznice


1.3.1.1 Extrudovaná skluznice

Tento typ skluznice se většinou aplikuje u lyží nižších cenových kategorií (levnější výroba). Velmi dobře se brousí a dobře absorbuje vosk. Skluznice je poměrně měkká, a proto není příliš odolná vůči mechanickému namáhání (škrábance). Skluznice rovněž nemá tak dobré kluzné vlastnosti jako spékané skluznice. Díky nízké teplotě tavení lze tento typ skluznice velmi snadno opravit běžnými prostředky (zatavením).

Výroba extrudované skluznice
Polyetylénový granulát se zahřívá do tekuté podoby a poté je pomocí šnekového válce protlačen skrz hubici (extruze=šnekový lis). Následně je surovina vychlazena, pomocí válců uhlazena a po stranách seříznuta.

 

1.3.1.2 Spékaná skluznice (vysoce molekulární)

Tento typ skluznice se používá pro lyže střední a vyšší cenové kategorie. Má velmi dobré kluzné vlastnosti a vysokou odolnost vůči mechanickému namáhání. Díky vyšší hustotě molekul lépe absorbuje vosk než extrudovaná skluznice, ale zato se hůře opravuje.

Výroba spékané skluznice
Polyetylénový prášek se pod velkým tlakem rozehřeje ve formě a slisuje (speče) do kulatého bloku. Z tohoto bloku se pomocí nože odkrojí skluznice. Díky náročné výrobě je tento typ skluznice dražší než např. skluznice extrudovaná.

 

1.3.1.3 Grafitová skluznice

Ke zlepšení kluzných vlastností a lepší absorpci vosku (zvýšená odpudivost statických nábojů) se do spékaných skluznic přidává příměs grafitu.

Větší škrábance je nejvhodnější vyříznout a nahradit poškozené místo vlepením nového kousku skluznice nebo jiného vhodného materiálu (metalgrip). U menších poškození je vhodné zatavit pouze předmětný škrábanec

1.4 Hrany

  • Neopracovaná hrana má tloušťku cca. 2.0 mm
  • Hrana na nové lyži má tloušťku cca. 1.5 – 1.8 mm
  • Použitelná hrana je cca. 1.0 – 1.3 mm

Vzhledem k carvingovému tvaru lyží jsou kladeny náročnější požadavky na deformovatelnost hran, ve srovnání se staršími lyžemi. Ocelové hrany mají tendenci být měkčí (38 - 52 HRC [tvrdost podle Rockwella]).

1.4.1 Tvrdost hran

Na jedné straně, ocelové hrany musí mít dostatečnou tvrdost, na druhé straně musí vykazovat maximální tvárnost (schopnost ohýbání bez prasknutí).
Nicméně, čím větší tvrdost, tím menší tvárnost.
V posledních 5-10-ti letech je tvrdost ocelových hran snižována ve prospěch jejich tvárnosti. Carvingové lyže s výraznějším krojením, nové typy lyží a měkčí konstrukce vyžadují, aby hrany byly schopny větší deformace bez jejich poškození.

To vysvětluje tvrdost ocelových hran současných lyží v rozmezí 38 až 52 HRC (ve srovnání s 46 až 54 HRC dříve).

Můžete zhruba rozlišovat mezi:

Carvingové a free-ride lyže Vysoká schopnost tvárnosti 38 - 42 HRC
Standardní lyže Kompromis mezi tvrdostí a tvárností 42 - 48 HRC
Racing lyže (downhill, GS) Vysoká úroveň odolnosti proti opotřebení 48 - 52 HRC

 



1.5 Rozdíl mezi zákaznickými lyžemi a lyžemi pro půjčovny

Tloušťka skluznice zákaznických lyží 0.8 – 1.2 mm

  • Zákaznické lyže mohou být broušeny cca. 20x (odběr materiálu při 1 servisu ~ 0.05 mm)

Tloušťka skluznice lyží pro půjčovnu 1.0 – 1.6 mm

  • Lyže pro půjčovnu mohou být broušeny cca 50x (odběr materiálu při 1 servisu ~ 0.02 mm)